Artist


Saint-Saëns Camille

Saint-Saëns Camille

Charles Camille Saint-Saëns (Párizs, 1835. október 9. – Algír, 1921. december 16.) francia zeneszerző, karmester, zongorista, orgonista. Leghíresebb művei a Sámson és Delila, az Állatok farsangja és a 3., Orgona-szimfónia.

A művész családnevének a kiejtése olykor viták tárgya, mivel az írásmód a "szenszaen" ejtést sugallja. Ennek ellenére,…

 Continue

Current programs


No program is currently running.

Charles Camille Saint-Saëns (Párizs, 1835. október 9. – Algír, 1921. december 16.) francia zeneszerző, karmester, zongorista, orgonista. Leghíresebb művei a Sámson és Delila, az Állatok farsangja és a 3., Orgona-szimfónia.

A művész családnevének a kiejtése olykor viták tárgya, mivel az írásmód a "szenszaen" ejtést sugallja. Ennek ellenére, francia anyanyelvűek kiejtése nyomán tisztázhatjuk, hogy a névnek legalábbis a jelenkori kiejtése: sárl kámijj szenszansz.

Élete:

Camille Saint-Saëns Párizsban született. Apja kormányhivatalnok volt, aki fia születése után néhány hónappal elhunyt. A fiút anyja, Clémence nevelte fel, akit nagynénje, Charlotte Masson segített anyagilag. Ők tanították először zenére is, mert a gyermek zenei tehetsége már igen korán nyilvánvalóvá vált, hároméves korában már megírta első zongoradarabját. Hétévesen kompozíciót tanult, 11 évesen pedig sikeres zongorahangversenyt adott Párizsban Mozart és Beethoven műveiből. 1848-ban felvették a Conservatoire-ba, ahol Stamatynál zongorát, Halévynél és Rebernél zeneszerzést tanult, de tanára volt Gounod is. Sok neves zenésszel ismerkedett meg, és tehetségét elismerte Liszt, Rossini és Berlioz is.

1853-ban elnyerte a Saint Merry-templom orgonistai állását, amit 1858-ban a St. Madeleine-templommal cserélt fel, s itt tevékenykedett egészen 1877-ig. Közben, 1861 és 1865 között tanára volt a Niedermeyer-féle egyházi zeneiskolának is, ahol tanítványa volt többek között Gabriel Fauré. Állásait azért adta fel, hogy csak a zeneszerzéssel tudjon foglalkozni. 1871-ben néhány kollégájával együtt megalakította a Société Nationale de Musique-et (Nemzeti Zenei Társaság), amelynek a célja a kortárs francia zeneszerzők műveinek a népszerűsítése volt. Fontos állomás volt zeneszerzői pályáján első versenyműveinek a megírása: 1858-ben mutatták be I. zongoraversenyét, majd egy év múlva az 1. hegedűversenyt. 1868-as 2., g-moll zongoraverseny Liszt Ferenc tetszését is elnyerte (állítólag mindössze 17 nap alatt írta). Nagy siker volt az Introduction et Rondo capriccioso hegedűre és zenekarra írt darabjának 1863-as bemutatója is. Fontos megemlíteni a korszakból még az a-moll csellóversenyt (1872) és a Danse macabre 1874-es bemutatóját.

Saint-Saëns 1875-ben megnősült, egy tőle jóval fiatalabb nőt vett el Marie-Laure Truffot személyében, de a házasság hat év elteltével felbomlott. Közben két fiúgyermekük született, akik azonban csecsemőkorukban meghaltak.

1877-től, amikor feladta állását, számos hangversenykörutat teljesített, ahol saját műveit adta elő karmesterként és hangszeres művészként, 1879-ben forró sikerű hangversenyt adott Budapesten is. Az 1870–1880-as években volt legsikeresebb zenei időszaka: 1877-ben mutatta be Liszt Ferenc Weimarban Samson et Dalila (Sámson és Delila) című operáját. Az opera szövegét Ferdinand Lemaire írta, természetesen a bibliai történet alapján. 1886-ban született Le Carnaval des animaux (Az állatok farsangja) című, 14 tételes játékos-ironikus darabja, amely farsangi meglepetésként egy gordonkaművész hangversenye alkalmából készült. A darabban az „igazi” állatokon (oroszlán, tyúk, kenguru, elefánt, hattyú stb.) kívül olyan különös szerzetek is szerepelnek, mint a zongoristák. A darab két zongorára és kamarazenekarra íródott. „A mű kétszeres persziflázs: az egyes állatfajták mögött jól felismerhetőek a megfelelő emberi tulajdonságok, másrészt az ezeket ábrázoló dallamok olykor önmagukért beszélnek, mint közismert zenei idézetek. A Teknősbékák című tétel például Offenbach Orfeusz az alvilágban című operettjének híres kánkánját használja fel parodizáló lassú tempóban; az Elefánt humoros nagybőgőszólója nem más, mint a Szilfek tánca Berlioz Faust elkárhozása című drámai oratóriumából; a Kövületek Rossini Sevillai borbélyából idéz.” Ugyanebben az évben mutatta be 3. szimfóniáját, amit a benne alkalmazott orgona miatt Orgonaszimfóniának is neveznek. A nevezetes művet az akkoriban elhunyt Liszt Ferenc emlékének szentelte.

Utolsó éveiben sem csökkent munkabírása: számos zongoradarabot, az 5. zongoraversenyt, újabb gordonkaversenyt, zenekari darabokat, VII. Eduárd koronázására indulót stb. komponált. Mindeközben sokat utazott Európában és az Egyesült Államokban. Nagy szenvedélye volt a lepkék gyűjtése, alapos szakértője lett a témának (miként majd Bartók a rovaroknak).

Életműve elismeréseként a francia kormány Francia Becsületrend kitüntetésben részesítette. Utolsó éveit Algériában töltötte, 1921-ben az algíri Hôtel de l’Oasis-ban érte a halál. Hamvai a párizsi Montparnasse temetőben nyugszanak.

Jelentősége:

Saint-Saëns a zenei neoklasszicizmus jeles képviselője. Korábban az új zene elkötelezett híve volt, ezért támogatta a Société Nationale létrejöttét, noha nem tartozott a forradalmi újítók közé. „Műveiben … a nagy tudás hűvös szigorral és eleganciával társul, a formai és technikai sajátosságok lépnek előtérbe.” Sokan eklektikusnak tartják művészetét, „rokonsága Liszttel, Corneille-jel, vagy Victor Hugóval … csak külsődleges, … belőle hiányzott az a forradalmi láz, amely Lisztet vagy Hugót annyira jellemezi…”.Műveiből a klasszikus zenei iskolázottság érezhető ki, emiatt törekedett zenéjében plasztikusságra, választékosságra és világos kifejezésre. Ezért is számíthatott a 19. századi francia zene vezéralakjának.

Műveiből:

Saint-Saëns termékeny komponistának számít, műveinek száma jóval 500 fölött van. Az alábbi lista elsősorban az opus-számmal ellátott művek közül ad áttekintést.

Operák:

La Princesse Jaune, op. 30, (1872).
Le Timbre d'Argent, (1877).
Samson et Dalila, op. 47, (1877).
Étienne Marcel, (1879).
Henry VIII, (1883).
Proserpine, (1887).
Ascanio, (1890).
Phryné, (1893).
Frédégonde, (1895).
Les Barbares, (1901).
Hélene, (1904).
L'Ancetre, (1906).
Déjanire, (1911).

Szimfonikus művek:

Symphonie n° 1 en mi bémol majeur (1., Esz-dúr szimfónia), op. 2.
Suite pour violoncelle et orchestre (Csellószvit), op. 16.
Concerto pour piano (1., D-dúr zongoraverseny), op. 17.
Concerto pour violon (1. hegedűverseny), op. 20.
Concerto pour piano n° 2 en sol mineur (2., g-moll zongoraverseny), op. 22.
Introduction et Rondo capriccioso pour violon et orchestre, op. 28.
Concerto pour piano n° 3 (3., Esz-dúr zongoraverseny), op. 29.
Le Rouet d'Omphale (szimfonikus költemény), op. 31.
Concerto pour violoncelle n° 1 en la mineur (1., a-moll csellóverseny), op. 33.
Phaéton (szimfonikus költemény), op. 39.
Danse macabre (szimfonikus költemény), op. 40.
Concerto pour piano n° 4 en ut mineur (4., c-moll zongoraverseny), op. 44.
Romance pour violon et orchestre, op. 48.
La jeunesse d'Hercule (szimfonikus költemény), op. 50.
Symphonie n° 2 en la mineur (2., a-moll szimfónia), op. 55.
Concerto pour violon n° 2 (2. hegedűverseny), op. 58.
Concerto pour violon n° 3 (3. hegedűverseny), op. 61.
Morceau de concert pour violon et orchestre, op. 62.
Allegro appassionato, op. 70.
Rapsodie d'Auvergne pour piano et orchestre, op. 73.
Caprice-Valse pour piano et orchestre („Wedding-Cake”), op. 76.
Symphonie n° 3 avec orgue (3., c-moll, „Orgona” szimfónia), op. 78.
Havanaise pour violon et orchestre, op. 83.
Fantasie pour piano et orchestre („Afrika”), op. 89.
Concerto pour piano n° 5 (5., F-dúr zongoraverseny, „Egyiptomi”), op. 103.
Concerto pour violoncelle n° 2 (2. csellóverseny), op. 119.
Caprice Andalou pour violon et orchestre, op. 122.

Zongoradarabok:

Six Bagatelles, op. 3.
Duettino (négykezes), op. 11.
Mazurka No.1–3., op. 21, 24, 66.
Gavotte, op. 23
Variations sur un theme de Beethoven (két zongorára), op. 35.
Six Études, op. 52.
Menuet et valse, op. 56.
Allegro appassionato, op. 70.
Album pour le piano, op. 72.
Rapsodie d'Auvergne, op. 73.
Polonaise (két zongorára), op. 77.
Souvenir d'Italie, op. 80.
Feuillet d'Album (négykezes), op. 81.
Les Cloches du Soir, op. 85.
Pas redoublé (négykezes), op. 86.
Scherzo (két zongorára), op. 87
Valse canariote, a-moll, op. 88.
Suite, op. 90.
Caprice arabe, op. 96
Theme varié (két zongorára), op. 97.
Souvenir d'Ismailia, op. 100.
Valse Mignonne, op. 104.
Berceuse (négykezes), op. 105.
Caprice héroique (két zongorára), op. 106.
Valse Nonchalante, op. 110.
Six Études, op. 111.
Valse Langoureuse, op. 120.
Six Études pour la main gauche (Hat etűd bal kézre), op. 135.
Valse Gaie, op. 139.
Marche interalliée (négykezes), op. 155
Six Fugues, op. 161.
Feuillet d'Album, op. 169.

Orgonaművek:

Trois pièces pour Harmonium, op. 1.
Fantaisie n° 1 en mi bémol majeur (Esz-dúr fantázia).
Trois Rhapsodies sur des cantiques bretons, op. 7.
Bénédiction nuptiale, op. 9.
Élévation ou communion, op. 13.
Trois Préludes et Fugues, op. 99.
Fantaisie n° 2en ré bémol majeur (D-dúr fantázia), op. 101.
Marche religieuse, op. 107.
Trois Préludes et Fugues, op. 109.
Sept improvisations, op. 150.
Cypres et Lauriers (zenekarral), op. 156.
Fantaisie n° 3 en do majeur (C-dúr fantázia), op. 157.
Priere (hegedűvel), op. 158

Kamarazene-művek:

Tarentelle pour flûte, clarinette et piano, op. 6.
Quintette avec piano (Zongorakvintett), op. 14.
Suite pour violoncelle et piano, op. 16.
Trio n° 1 pour violon, violoncelle et piano (F-dúr trió), op. 18.
Sonate n° 1 pour violoncelle et piano (1. csellószonáta), op. 32.
Romance pour cor et piano, op. 36.
Berceuse pour violon et piano, op. 38.
Danse Macabre, op. 40.
Quatuor avec piano (B-dúr zongoranégyes), op. 41.
Allegro appassionato pour violoncelle et piano, op. 43.
Romance pour violoncelle et piano (D-dúr románc), op. 51.
Septuor pour cordes, piano et trompette (Szeptett vonósnégyesre, zongorára és trombitára), op. 65.
Sonate n° 1 pour violon et piano, op. 75.
Caprice „sur des airs Danois et Russes” pour flûte, clarinette, hautbois et piano, op. 79.
Chant Saphique pour violoncelle et piano, op. 91.
Trio n° 2 pour violon, violoncelle et piano (e-moll trió), op. 92.
Fantasie pour harpe, op. 95.
Sonate n° 2 pour violon et piano, op. 102.
Quatuor à cordes n° 1 (1. vonósnégyes), op. 112.
Cavatine pour trombone ténor et piano, op. 114.
Sonate n° 2 pour violoncelle et piano (2. gordonkaszonáta), op. 123.
Fantasie pour violon et harpe, op. 124.
Triptyque pour violon et piano, op. 136.
Quatuor à cordes n° 2 (2. vonósnégyes), op. 153.
Élégies pour violon et piano, op. 143, 160.
Sonate pour hautbois et piano, op. 166.
Sonate pour clarinette et piano (Esz-dúr klarinétszonáta), op. 167.
Sonate pour basson et piano (G-dúr fagottszonáta), op. 168.

Oratórikus művek:

Mass (Mise, 4 hang, kórus, orgona, zenekar), op. 4.
Tantum ergo, op. 5.
Scène d'Horace, op. 10.
Oratorio de Noël, op. 12.
Les Noces de Prométhée, op. 19.
Nuit Persane (Mélodies persanes) (szólista, kórus, zenekar), op. 26.
Psaume XVIII, op. 42.
Le Déluge, op. 45.
Les Soldats de Gédéon, op. 46.
Requiem, op. 54.
La Lyre et la Harpe (Victor Hugo versére, szólista, kórus, zenekar), op. 57.
Calme des nuits (kórus), op. 68.
La fiancée du Timbalier (Victor Hugo versére, szoprán, zenekar), op. 82.
Les Guerriers, op. 84.
La Nuit (szoprán, női kórus, zenekar), op. 114.
Lola (Stéphan Bordèse versére, szólisták, zenekar), op. 116.
Psaume CL, op. 127.
Des pas dans l'allée (kórus), op. 141.
Ave Maria (kórus, orgona), op. 145.
La Cendre rouge, op. 146.
Tu es Petrus, op. 147.
Quam Dilecta, op. 148.
Laudate Dominum, op. 149.
Hymne a la paix, op. 159.

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.



KÖZLEMÉNY 2016. 03.23.

bővebb információ

ANNOUNCEMENT

read more

2016.03.23.

Tisztelt Vendégeink!

 

A tavaly novemberi párizsi eseményeket követően több terrorakció történt a világban, legutóbb 2016. március 22-én újra Európában, ezúttal Brüsszelben történtek robbantásos terrormerényletek, melyek során sokan meghaltak illetve megsebesültek.

 Az áldozatok hozzátartozóinak gyászában osztozunk, a fizikai és lelki sérülteknek mielőbbi gyógyulást kívánunk.

 

Magyarország kormánya a párizsi támadásokat követően azonnal emelt szintű terrorfenyegetettség készültséget rendelt el az állampolgárok és az országunkban tartózkodó turisták fokozott védelme érdekében. A Papp László Budapest Sportarénát üzemeltető Budapesti Sportcsarnok Üzemeltető Kft. vezetése is megemelte azonnal az Aréna biztonsági védelmét, melyet azóta is – visszavonásig - folyamatosan fenntartunk korábbi, 2015.november 14-ei Közleményünk szerint.

Intézkedéseinket – visszajelzéseik alapján – Önök döntően pozitívan fogadták, tapasztalataikat sok esetben megosztották velünk, melyeket külön köszönünk és felhasználtunk!

Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy továbbra is a megszokottnál korábban érkezzenekrendezvényeinkre, kézitáskánál nagyobb poggyászt lehetőleg ne hozzanak magukkal.

A ruházat-és csomagátvizsgálások nagy látogatószámú eseményeinken még a főbejárat előtti területen kordonokkal és sátrakkal kijelölt bejáratoknál történnek a jövőben is, egyéb esetben közvetlenül a főbejáratnál belépéskor. A gépjárművek és csomagterük ellenőrzése az Aréna területére behajtáskor eseménynapon kötelezően, a parkolóházunkba behajtáskor véletlenszerűen történik.

Rendezvényeink ideje alatt a beléptetést követően biztonsági személyzetünk folyamatosan ellenőrzi a lelátók alatti területeket, folyosókat, mellékhelyiségeket valamint a tetőszerkezetet.

Tudjuk, hogy a beléptetési szigorítások az Önök számára kellemetlenséggel járhat, de az mindannyiunk biztonsága érdekében, prevenciós célból történik.

 

Megértésüket és együttműködésüket köszönjük és kívánunk Önöknek nagyon kellemes szórakozást eseményeinken! Továbbra is szívesen vesszük észrevételeiket!

 

 

 

2015.11.14

Tisztelt Vendégeink!

Mint mindannyian értesülhettünk róla, 2015. november 13-án az esti órákban Párizs több helyszínén is szervezett terrortámadás történt jellemzően nagy látogatottságú rendezvényeken.

 

Az áldozatok hozzátartozóinak gyászában osztozunk, a fizikai és lelki sérülteknek mielőbbi gyógyulást kívánunk.

 

Magyarország B szintű terrorfenyegetettség készültségi fokozatot rendelt el az állampolgárok és az országunkban tartózkodó turisták fokozott védelme érdekében. Ennek megfelelően – és annak megfelelve – a Papp László Budapest Sportarénát üzemeltető Budapesti Sportcsarnok Üzemeltető Kft. vezetése is megemelte – visszavonásig – az Aréna biztonsági védelmét.

 

Ebből kedves látogatóink annyit fognak érzékelni, hogy az Arénába történő belépéskor szigorodik az ellenőrzés, csomag-és ruházat átvizsgálás is történhet. Kérjük Önöket, hogy az elkövetkező rendezvényeinkre az eddig megszokottnál korábban érkezzenek, és ne hozzanak magukkal nagyméretű táskákat, csomagokat. Továbbra is tilos behozni az Arénába flakonos italokat, fémtárgyakat, szúró és vágóeszközöket. Az intézkedés lassítani fogja a beléptetést, ezért türelmüket kérjük, de mindannyiunk érdeke a kockázatok lehetőség szerinti csökkentése. Hasonló ellenőrzésre kell felkészülniük az Aréna Parkolóházába történő behajtáskor, ahol csomagtér ellenőrzés is lehet.

Koncertjeinken nem megszokott, de egy ideig rendőrségi jelenlét is várható rendezvényeinken, mely szintén a prevenció – így mindannyiunk - érdekében történik.

 

Megértésüket és együttműködésüket köszönjük és a történtek ellenére kívánunk Önöknek nagyon kellemes szórakozást eseményeinken!


2016.03.23.

Dear Arena visitors,

As we are sure you will be aware, the terrorist attacks that took place in Paris last November have  unfortunately been subsequently followed by a number of  incidents throughout the world, the most recent occuring in Brussels, where dozens of people died and many more were injured.

We would like to offer our sincerest sympathies to the friends and families of victims involved in all the attacks, and wish those physically injured and mentally affected the fastest possible recovery.

After the attacks in Paris, the authorities in Hungary ordered that the terror threat level in the country be raised to level ‘B’, to ensure the protection of Hungarian citizens and foreign tourists. To comply with this order, the management of Budapest Sportcsarnok Üteneltető Kft, which runs the Papp László Budapest SportsArena, announced on 14, November, 2015 that they would increase the Arena’s security protection levelsuntil further notice.

Based on feedback we’ve received from our visitors, it appears that the Arena’s measures are being deemed appropriate by those visiting. Thank you for sharing your experiences with us, they have helped us to fine-tune our security procedures.

May we kindly remind you of some of the additional security measures in place:

You are asked to continue to arrive earlier than usual for performances, and do not bring any large bags or backpacks.

For larger events, please expect security checks and bag searches on the approaches to the Arena; in the case of smaller events these checks will take place at the entrances to the Arena themselves. All vehicles entering the Arena will be searched, and the Arena also reserves the right to search any vehicle using the Arena’s parking lot.

During performances, our security team will patrol and check areas throughout the Arena.

We do realize that these measures may cause inconvenience, but we are sure that you will understand that they are in place for your own personal safety and protection, and of course your security is our uppermost concern.

Thank you for your cooperation and we look forward to welcoming you to the Arena soon. Please feel free to continue sharing your experiences and feedback with us[o1] .


 [o1]Adrienn, possibly change this as follows: ’...feedback with us, on our Facebook page (mention other places people can put feedback on?)’

 

2015.11.14

Dear Visitors!

 

Most probably all of you are familiar with the fact, that a terror attack took place in Paris on the 13th of November, 2015, during the evening, generally in crowded places.

 

We share the victims’ families’ and friends’ grief and wish the fastest recovery possible for the physically and mentally injured.

 

In favor of the intensified protection of Hungarian citizens and tourists currently staying in the country, Hungary has ordered the ’B’ level terror threat.

According to this – and complying with it – the Budapest Sportcsarnok Üteneltető Kft’s. -operating Papp László Budapest SportsArena- management has raised the Arena’s security protection – until revocation.

 

What You, dear visitors will experience from the raised security protection is a more serious control at the entrance, and a possible bag and clothes scanning.

We would like to kindly ask you to arrive earlier than usually, and not to bring any large bags and packs.

It is still strictly prohibited to bring bottles, any metal objects, sharp, piercing, or cutting tools.

The order will most probably cause delays during the admission, so we kindly ask you to be patient and understand that reducing the risks is in everyone’s best interest. Please be prepared for a similar control when entering the parking lot, where the content your trunk might also be checked.

In favor of prevention and of everyone’s security, – although it was not common in the past - police officers may be present during our events.

 

Let us thank you in advance for your understandig and cooperation. We hope you will have a great time in our venue despite of the recent events in France.

 

 

Budapesti Sportcsarnok Üzemeltető Kft.’s Team